Charakteristika

Děti jsou od narození nastavené objevovat a učit se nové věci. Proto chceme, aby u nás děti mohly využít svůj veliký potenciál a růst v rámci svých individuálních potřeb. To lze velmi dobře v láskyplném prostředí, které je vedeno podle principů vědecké metody Marie Montessori.

Ve třídě nenajdete běžné hračky, ale aktivity a činnosti, které dávají smysl a jsou často propojené s běžným životem, které děti znají třeba i z domova (chystání svačiny, mytí, zametání, zapínání knoflíků, přelévání apod.). Nejsou to jen činnosti samoobslužné, ale vedou děti i k vnímání okolí a prostředí, ve kterém žijí. Starají se o květiny, domácí zvířátko, zahradu atd.  Pomůcky a aktivity jsou uspořádané v rámci pěti oblastí, tak jak je rozdělila M. Montessori: praktický život, smyslový materiál, jazyk, matematika a oblast Poznáváme svět. Některé činnosti se v oblastech vzájemně propojují.

Náš den se skládá z tříhodinového bloku (od 8–11 hodin), během něhož děti pracují samostatně nebo ve skupinkách (zpívají písně a recitují básně, chodí na linii, hrají jazykové hry, účastní se zdvořilostních chvilek atd). Je to pro děti dostatečně dlouhý čas, který si můžou dovolit strávit přesně tím, co potřebují.  Během této doby si dochází i na svačinu, kterou si samy spolupřipravují. Kolem jedenácté hodiny odcházíme postupně ven. Pobyt venku trávíme buď na zahradě, kde se děti zapojují do péče o zahrádku se zeleninou nebo její ovocnou část, nebo vyrážíme na nedaleké hřiště a do okolní přírody. Jednou týdně v pondělí jdeme s dětmi na tzv. Lesní den. Na oběd přicházíme ve 12:00 hodin. Od 12:30 nastává čas k odpolednímu odpočinku, kdy děti odpočívají a poslouchají čtené pohádky. Děti, které nespí, pak odcházejí do třídy a věnují se opět činnostem, které potřebují. Mateřská škola je otevřena do 16:00 hodin.

Využíváme také toho, že sídlíme v jedné budově se základní školou, potkáváme se a spoluvytváříme vlídné rodinné prostředí.